Dieta na rozstępy

Dieta na rozstępy

Rozstępy są to zaniki skóry, które mają postać linijną, przy czym ich długość oraz szerokość jest bardzo różna. W początkowym okresie są one wypukłe i obrzękowe, a dopiero później trochę maleją. Mają bardzo wyraźne granice i powstają stopniowo, a skóra w obrębie rozstępu nie ma żadnych elementów wydzielniczych ani włosów. Najczęściej rozstępy pojawiają się na skórze ud, podbrzusza, piersi, pośladków, bioder czy pach.

Jakie są przyczyny powstawania rozstępów?

Przyczyną powstawania rozstępów nie jest wyłącznie rozciąganie mechaniczne. Z najnowszych badań wynika, że najważniejszą przyczyną pojawiania się tego defektu skóry jest nadczynność kory nadnerczy, wytwarzającej glikokortykoidy. To właśnie one odpowiadają za zmniejszenie wytwarzania proteoglikanów oraz kolagenu, w wyniku czego zahamowaniu ulega synteza kwasu hialuronowego. Efektem są pęknięcia tkanki łącznej i powstawanie rozstępów. Na rozstępy najbardziej narażone są kobiety w ciąży, a także osoby borykające się z: silnym stresem, niedożywieniem, otyłością, zaburzeniami hormonalnymi w okresie dojrzewania, leczone kortykosteroidami.

Czy można uniknąć rozstępów?

Pojawianie się rozstępów przebiega bezobjawowo, przez co bardzo trudno jest im zapobiegać. Rozstępy pojawiają się zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn, u osób szczupłych i otyłych, a także u nastolatek i u niemal 90% kobiet w ciąży. W pewnym stopniu można im przeciwdziałać. Już w momencie pojawienia się pierwszych pręg należy zacząć stosować odpowiednie oliwki, balsamy czy olejki, które ujędrniają skórę. W sprzedaży dostępne są także specjalne kremy przeciw rozstępom, które warto stosować razem z masażem. Na pewno trzeba unikać wszelkich diet cud oraz wahań masy ciała, które znacząco osłabiają kondycję skóry. W uniknięciu rozstępów pomoże też odpowiednia dieta na rozstępy, o której więcej można przeczytać tutaj.

Jaka jest najlepsza dieta na rozstępy?

Dieta na rozstępy powinna zawierać wiele produktów bogatych w kwas ortokrzemowy. Najwięcej znaleźć go można przede wszystkim w jęczmieniu, a także w skórkach owoców, warzywach, mleczku pszczelim oraz szczypiorku. Ciekawostką jest z pewnością to, że bardzo bogatym źródłem krzemu jest piwo. Wyjątkowo bogate w ten pierwiastek są też zioła – skrzyp polny, pokrzywa zwyczajna, podbiał pospolity i rdest ptasi. Równie ważna w zapobieganiu rozstępom jest witamina C, której najwięcej można znaleźć w warzywach i owocach, przy czym najbogatszym źródłem jest zielona pietruszka oraz cytrusy. Witamina C bierze udział w procesie syntezy kolagenu, a ponadto rozjaśnia oraz rozświetla cerę, dzięki czemu rozstępy są znacznie mniej widoczne. Dieta na rozstępy nie może obejść się bez witaminy B, która odgrywa bardzo ważną rolę w procesie regeneracji skóry. Jej bogatym źródłem są naturalne płatki owsiane, które nie tylko nie kosztują zbyt wiele, ale do tego naprawdę wybornie smakują w połączeniu z bakaliami i mlekiem. Ważnym składnikiem diety na rozstępy jest również białko. Znaleźć je można nie tylko w mleku i produktach mlecznych, a także w mięsie i rybach, a także w roślinach strączkowych. Nie można też zapominać o jajkach, które oprócz białka zawierają siarkę odpowiadającą za zdrowy wygląd skóry.