Wpływ na organizm warzyw i owoców

owoce i warzywa

Chyba każdy z nas słyszał o tym, że warto jeść codziennie 5 porcji warzyw i owoców. Odpowiedź na pytanie dlaczego jest dosyć prosta i oczywista – bo są zdrowe. Jednak trzeba przyznać, że jest ona jednak zbyt ogólna. Co sprawia, że są zdrowe? Jak właściwie wpływają na nasz organizm? Warto dowiedzieć się tego wszystkiego, bo wówczas na pewno będziemy mieć większą motywację, że pamiętać o wprowadzaniu warzyw i owoców do naszej diety.

Dlaczego warzywa i owoce są takie zdrowe?

Warzywa i owoce zawierają składniki mineralne, które są bardzo istotne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Są to przede wszystkim potas, magnez, wapń i sód. Poza tym warto pamiętać o pomidorach, sałacie, jabłkach i wielu innych warzywach oraz owocach ze względu na duże ilości witamin, które się w nich kryją, przede wszystkim C, K, B, E, A oraz błonnik. Niektóre warzywa mają naprawdę sporo białka roślinnego, w owocach z kolei jest go niewiele.

Do najzdrowszych warzyw zalicza się: pomidory, marchewkę, pietruszkę, chrzan, selera, czosnek, cebulę, pora, szpinak, sałatę, kapustę, strączkowe. Z kolei jeśli chodzi o owoce warto docenić: jabłka, brzoskwinie, morele, grejpfruty, cytryny, czarne porzeczki, maliny, poziomki, aronię, czereśnie, agrest oraz banany.

Jednak, żeby spożywanie warzyw i owoców zawsze nam służyło trzeba zwracać uwagę na to, aby były świeże, umyte oraz najlepiej surowe. Gotowanie wpływa na utratę części substancji odżywczych, więc jeśli jest konieczne, to najlepiej żeby trwało krótko. Jeśli je kroimy, to tuż przed zjedzeniem.

Jak warzywa i owoce działają na organizm?

Jedzenie warzyw i owoców ma niezwykle korzystny wpływ na nasz organizm – zwiększa jego odporność na choroby, przeciwdziała powstawaniu schorzeń układu krążenia, układu pokarmowego, otyłości, a także, dzięki działaniu antyoksydacyjnemu, nowotworów.

Naturalne witaminy są bez porównania lepsze od tych w kapsułkach, to samo dotyczy składników mineralnych czy błonnika – prawdziwej „miotły” dla szkodliwych produktów przemiany materii. Odpowiednia dieta nie pozostaje również bez wpływu na nasz wygląd, a szczególnie na kondycję skóry i włosów. Po prostu od razu widać, że są odpowiednio odżywione.

Jakie warzywa i owoce wybierać najczęściej?

Jak wiadomo warzywa są niskokaloryczne i w związku z tym właściwie można je jeść w dowolnych ilościach. Wyjątek stanowią nasiona roślin strączkowych, ale one z kolei mają dużo białka, więc na pewno powinny znaleźć się w codziennym jadłospisie osób, które unikają mięsa.

Jeśli zależy nam na ograniczeniu ilości cukrów i energii, to zwróćmy uwagę na to, żeby nie jeść zbyt dużo owoców, a zwłaszcza winogron, gruszek czy bananów. Z drugiej strony właśnie banany mają sporo potasu… Czyli podsumowując to, jakie dokładnie warzywa i owoce powinniśmy wybierać, zależy od naszych indywidualnych potrzeb. Niezmienna jest tylko zasada dotycząca pewnej przewagi warzyw nad owocami. Dotyczy ona kwestii zdrowotnych, jednak nie koniecznie smakowych. Zresztą to już tak naprawdę kwestia gustu, czy raczej smaku każdego z nas.