Popularne rodzaje pieczywa. Które wybrać?

Produkty zbożowe, zwłaszcza pieczywo, odgrywają zasadniczą rolę w żywieniu ludzi na całym świecie. Chętnie odwiedzamy piekarnie, w których pachnie tak pięknie, że trudno powstrzymać przed sięgnięciem po bułkę czy chleb. Jakie są rodzaje pieczywa? Które jest najlepsze i najzdrowsze?

Rodzaje pieczywa

Najpopularniejsze jest pieczywo pszenne, które robi się z mąki pszennej z dodatkiem drożdży, na przykład tradycyjne chleby, kajzerki, pieczywo tostowe, bagietki czy grahamki. Jeśli do podstawowego przepisu dodamy trochę masła, cukru i jajek, otrzymamy pieczywo słodkie, nazywane półcukierniczym. Pieczywo żytnie robi się z mąki żytniej ciemnej lub jasnej, często na zakwasie, a w składzie może mieć maksymalnie 15% mąki pszennej. Pieczywo mieszane, czyli pszenno-żytnie powstaje z mąki pszennej i żytniej, najczęściej na drożdżach. Smak chleba i bułek urozmaica się, dodając do niego ziarna, na przykład słonecznika, soi albo nasiona lnu czy sezamu. Pieczywo z takimi dodatkami jest zdrowsze, gdyż ziarna zawierają białko i kwasy tłuszczowe. Czasami do chleba dodaje się także rodzynki czy suszone śliwki, a sama takiego pieczywa jest niepowtarzalny.

Jak pieczywo jest najlepsze?

Wybierajmy pieczywo bez dodatku polepszaczy i konserwantów. Najzdrowsze jest to zrobione z mąki żytniej, gdyż zawiera błonnik niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naszych jelit. Chleb żytni sporządzony na zakwasie ma charakterystyczny kwaskowaty smak, który nie wszystkim odpowiada. Pieczywo żytnie nie czerstwieje tak szybko jak pszenne, sporządzone na drożdżach. Podczas produkcji zakwasu powstaje kwas mlekowy, który dobrze działa na nasz układ pokarmowy.

Które pieczywo jest zdrowsze?

Pieczywo żytnie jest cięższe i szybciej syci, więc zjemy go mniej niż pszennego. Od czasu do czasu możemy pozwolić sobie na pieczywo pszenne, ale niech to będzie wyjątek, gdyż ten rodzaj chleba nie zawiera błonnika i składników mineralnych. Jeśli nie lubimy chleba żytniego, wybierajmy tzw. pieczywo mieszane, ale zwróćmy uwagę, by była w nim przewaga mąki żytniej. Pamiętajmy, że chleb żytni jest ciężkostrawny, dlatego osoby mające delikatne żołądki powinny zastąpić go na przykład pieczywem orkiszowym. Dotyczy to szczególnie osób starszych czy małych dzieci. Dla urozmaicenia diety, zjedzmy czasami pieczywo chrupkie, sucharki lub wafle ryżowe. Raz na jakiś czas można się skusić na słodkie pieczywo i wyroby cukiernicze, na przykład chałki, drożdżówki czy rogale.

Pyszne i pachnące pieczywo to prawdziwy przysmak. Jeśli lubimy zjadać pyszne kanapki, wybierajmy zdrowy, żytni chleb i jedzmy go bez wyrzutów sumienia.